فهرست

اخبار برگزیده

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مراسم اختتامیه «مدرسه دانایی» مطرح کرد:

«مدرسه دانایی» فعالیتی برجسته در عرصه توسعه فرهنگی کتابخانه ها است

مراسم اختتامیه « مدرسه دانایی» با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از مربیان و عوامل اجرایی در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛آیین اختتامیه« مدرسه دانایی» با حضور علیرضا مختارپور،دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور،مهدی توکلیان ،مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد ،محمدهادی ناصری طاهری ،مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران و تنی چند از مربیان دوره های آموزشی  « مدرسه دانایی» چهارشنبه 20 اسفند ماه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد. 
 

باید دسترسی به این دوره ها را افزایش دهیم 
علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم گفت: واضح است که این برنامه مورد استقبال قرار گرفته و از بازخوردهای آن می توان گفت تردیدی در سودمند بودن این دوره ها نمی توان داشت؛ هرچند اگر ارزیابی دقیق تری در ارتباط با عملکرد مدرسه دانایی صورت بگیرد بهتر است. شرایط جدید گسترش فضای مجازی در تمام جهان فرصت ها و تهدیدهایی را ایجاد کرده است.  صرف نظر از بحث محتوای سالم یا ناسالم، اساسا فضای مجازی الزامات معرفتی و شناختی خاصی را می طلبد که اگر این ها اتفاق نیفتد، دچار آسیب هایی خواهیم شد. در گزارش ها و تحلیل هایی که پیش از این ارائه شده، طرز استفاده مردم بعضی کشورها از جمله مردم ما از فضای مجازی، استفاده ای افراطی عنوان می شده است. آمارهای قبلی می گوید حتی تعداد خطوط تلفن همراه در کشور ما بیش از جمعیت کشور و یا تجارت گوشی تلفن همراه حیرت آور است. این ها نشان دهنده سبک مراجعه ما به این فناوری است و فکر می کنم در این خصوص باید الزامات و مبانی مشخصی تدوین شود. اگر محتوایی در این فضا ارائه می شود، برای تقویت و تکمیل آن باید ارجاعی به بیرون از فضای مجازی و مکتوبات هم پیشنهاد شود. 

 


دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بخش بعدی سخنانش با اشاره به تعداد شرکت کنندگان در دوره های مدرسه دانایی تصریح کرد: باید دسترسی به این دوره ها را افزایش دهیم که این امر نیازمند اقتضائات فنی و رسانه ای است. نکته مهم دیگر این است که بتوانیم با کمک اساتید محصولات پسینی برای این دوره ها بسازیم. پیش از این تجربه ضبط کارگاه ها و توزیع آن را در قالب لوح فشرده داشته ایم و اگر بتوانیم یک محصول فرآوری شده را علاوه بر فضای مجازی به شکل های دیگر نیز در اختیار کاربران قرار دهیم  زنجیره کامل تری شکل خواهد گرفت.باید کاری کنیم که همکاران ما نیز پس از فراگرفتن این محتوا، مبلّغ آن باشند و در محیط های خودشان گسترش دهند. 
مختارپور در ادامه سخنانش با تاکید بر لزوم گسترش و تکرار این دوره ها گفت: برای تداوم این کار نیازمند مشورت با اهالی فرهنگ، ادب و اقتصاد هستیم. همچنین آموزش های تربیتی و اجتماعی جایگاه مهمی در این دوره ها دارد که می توان این دست موضوعات را نیز به محتوای دوره ها اضافه کرد و یا اگر قبلا برگزار شده آن را تکرار کرد. بسیار مطلوب خواهد بود که از عملکرد این مدرسه ارزیابی دقیق تری صورت گیرد تا به عنوان یک فعالیت برجسته در عرصه توسعه فرهنگی و فعالیت های کتابخانه های عمومی کشور باشد.

آمادگی پذیرش علاقه مندان به این دوره ها را از سراسر کشور داریم
در ادامه این مراسم محمدهادی ناصری طاهری، مدیر کل کتابخانه های استان تهران در سخنانی در ارتباط با نحوه شکل گیری این دوره ها گفت: از اسفندماه سال 98 که محدودیت های ناشی از پروتکل های بهداشتی همه گیری کرونا شکل گرفت و فعالیت ها نسبت به قبل محدودتر شد، در شرایطی قرار داشتیم که کتابخانه های عمومی کشور با یک تعطیلی زودهنگام نسبت به زمان های مشابه در سال های پیش روبه رو شدند. با این وجود در یک فرصت حداقلی همکاران ما نزدیک به 190 دقیقه محتوای تصویری در حوزه قصه گویی و کاردستی آماده کردند که تا پایان فروردین 99 در شبکه کتابخانه های عمومی توزیع و در دسترس مخاطبان قرار گرفت. در فروردین 99 همزمان ایده یک فرصت آموزشی با توجه به شرایط پیش آمده مطرح شد. یکی از خدماتی که همکاران ما همواره تلاش داشتند برای آموزش کاربران از آن بهره ببرند، پیشبرد آموزش های مدون در فضای مجازی بود که در اردیبهشت ماه اولین فرصت در این زمینه یعنی تولید بسته های آموزشی که عمومیت داشته باشد در قالب طرح «مدرسه دانایی» فراهم شد. طی این دوره ها سعی مان همواره بر این بوده تا نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم. وقتی ایده مدرسه دانایی را شروع کردیم در واقع هیچ زیرساختی برای آن فراهم نبود و حاصل کار صرفا نتیجه فرآیندی کاملا انسانی بود. اما در دوره سوم و با بلوغ این ایده، با تلاش همکاران در معاونت برنامه ریزی ، اموزش و فناوری اطلاعات یک سامانه ثبت نام و مدیریت آنلاین شکل گرفت. 

 


ناصری در ادامه سخنانش با اشاره به آمار شرکت کنندگان در این دوره ها بیان کرد: در مجموع تعداد 5هزار و 670 نفر از سراسر کشور در این دوره هادر قالب 316 ساعت محتوای آموزشی شرکت  داشتند. در شرایطی که امروزه کودکان در منازل وسایل سرگرمی متنوعی را در اختیار دارند،  استقبال از این دوره فراتر از تصور ما بود. این در حالی است که در دوره اول تبلیغ زیادی برای مدرسه صورت نگرفته بود، هرچند در دوره تابستانی مدرسه دانایی اطلاع رسانی وسیع تری صورت گرفت. در حال حاضر مدرسه دانایی به نقطه ای رسیده که می توانیم اعلام کنیم آمادگی پذیرش علاقه مندان به حضور در این دوره ها را از سراسر کشور داریم. همچنین سعی مان بر این است که این تجربه پشتوانه ای برای فعالیت های آتی مان باشد.

 

تجربه آموزش های مجازی به روایت مربیان مدرسه دانایی

در بخش بعدی این مراسم وجیهه سامانی از مربیان مدرسه دانایی گفت: با از راه رسیدن کرونا دچار دغدغه ها و محدودیت های متعددی در فعالیت هایمان شدیم. اما این شرایط یک سری گشایش ها هم پیش پایمان گذاشت که شاید قبلا هیچوقت به آن ها فکر نکرده بودیم. همین که توانستیم مفهوم عدالت آموزشی را در این دوره ها تا اندازه ای دنبال کنیم، از نظر من دستاورد قابل توجهی است. شخصا در این کارگاه ها حضور مخاطبینی از سراسر کشور را شاهد بودم و امیدوارم با کرونا یا بدون آن همواره این نگاه را داشته باشیم که ایران فقط تهران نیست.

هادی ربیعی مربی قرآن مدرسه دانایی نیز درباره تجربه حضورش در این دوره ها گفت: مدرسه جایی برای رشد، سازماندهی و هدایت افکار است و مدرسه دانایی ظرفیت های فراوانی برای رسیدن به این اهداف را در خود دارد. در کلاس قرآن این دوره ها سعی کردم بچه ها را بر سر سفره قرآن بنشانم و این برکت قرآن است و من کاری نکردم. امیدوارم بتوانیم این روال را در دوره های بعدی نیز پیش ببریم.

مهدی فاضلی مربی «کارگاه جذابیت سازی نماز برای کودکان» گفت: نکته جالب توجه در این دوره ها ترکیب آموزش حضوری و مجازی بود. کارگاه ما بحث بازی درمانی را دنبال می کرد و حدود 20 نوع بازی در این کارگاه ها ارائه شد. نکته جالب توجه دیگر این بود که چگونه والدین می توانند آموزش دهنده باشند. تجربه خوبی را در این ارتباط پشت سر گذاشتیم که شاید پیش از این آزموده نشده بود. 
 

نصیبا مرادی مربی کارگاه «نحوه شاد زیستن» نیز در بخش بعدی این مراسم گفت: مدرسه دانایی برای خود من هم تجربه ای متفاوت بود. همواره به این فکر می کردم که جای شاد زیستن و با امید به زندگی نگاه کردن چقدر در میان ما کم است.اما بازخوردهایی که از این کارگاه داشتم خیلی امیدبخش بود و خیلی خرسندم از اینکه به عنوان عضوی کوچک از این پروژه مروج این امید باشم. 

نفیسه صادق پور دیگر مربی مدرسه دانایی نیزکه در این مراسم حضور داشت، در سخنانی کوتاه درباره تجربه اش از حضور در این دوره ها گفت: ویژگی مهم مدرسه دانایی این بود که هم بچه ها و هم خانواده های آن ها را پوشش می داد. تاثیر شعر و قصه بر کودکان غیرقابل انکار است و در کارگاه «انتقال مفاهیم اجتماعی با شعر و قصه»  سعی‌مان بر این بود تا نکات تربیتی را در قالب شعر و قصه بیان کنیم. این کارگاه بازخوردهای مثبتی به دنبال داشت و خرسندم از اینکه این فرصت برابر و رایگان برای مخاطبین ما در سراسر کشور فراهم شد. 

در پایان مراسم نیز، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با لوح تقدیر از مربیان و عوامل اجرایی این مدرسه قدردانی کرد.
  

  

نسخه قابل چاپ