امروز كتابخوانى و علم‏ آموزى، نه تنها يك وظيفه ‏ى ملى، كه يك واجب دينى است؛ «مقام معظم رهبری»



























 
جمال الدین اکرامی؛ قصه گویی سنجش مهارت ها و شکوفایی خلاقیت هاست نویسنده حوزه کودک در کارگاه قصه گویی شهرستان قدس با اشاره به اهمیت ارتباط مادر و کودک گفت: قصه‌گویی موجب سنجش مهارت‌ها و شکوفایی خلاقیت‌های افراد است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران ، کارگاه قصه گویی خلاق و مهارتهای قصه گویی با تدریس جمال الدین اکرمی، نویسنده، شاعر، مترجم و تصویرگرحوزه کودک و با حضور علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران ، سیده فهیمه اطهری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس و جمع کثیری از علاقمندان در کتابخانه مرکزی شهرستان قدس برگزار شد.

 علی نیکنام، در آیین افتتاح این کارگاه آموزشی با مهم دانستن نقش موثر قصه‌گویی در انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی به کودکان و نوجوانان گفت: قصه گویی مفید عاملی تاثیرگذار در توسعه و ترویج  کتابخوانی است؛ وقتی داستان های کتاب به شیوه قصه گویی برای کودکان خوانده شود تاثیری ماندگار در حافظه کودک دارد و استمرار این امر سبب علاقمندی کودک به مطالعه خواهد شد.

جمال الدین اکرمی، شاعر، مترجم و تصویرگرحوزه کودک با اشاره به اهمیت ارتباط مادر و کودک، اظهار داشت: قصه فقط یک منشا ادبی نیست چرا که زندگی همه به نوعی قصه است. نخستین ارتباط مادر و کودک از همان ابتدای دوران زندگی به صورت کلامی است و این ارتباط بسیار اهمیت دارد. در قصه گویی زمان عامل محدودیت نیست و باید فاصله سنی را در قصه گویی از بین برد.

اکرمی گفت: در کارگاه قصه گویی، گروهی با بررسی ترانه های کودکانه، گروهی با بیان شیوه کتابخوانی، گروهی با روش قصه گویی و ارتباط با اطرافیان و اعتماد به نفس و چگونگی بیان جملات آشنا شدند. گروه دیگر نیز با اجرای قصه نمایش توانستند در همان لحظه قصه سازی کنند و توانستند یادبگیرند که چطور در لحظه قصه ای را مدیریت کنند و واکنش نشان دهند. مخاطبان در این کارگاه در سنین مختلف بودند و اتفاقات گوناگونی پیش آمد که از قبل قابل پیش بینی نبود و این موضوع از ویژگی های این کارگاه است. همه افراد در این نوع کارگاه ها دیده می شوند و خلاقیت ها شکوفا و مهارت افراد سنجیده می شود و توانستیم یک فصل از رمان را به صورت شفاهی جمع آوری کنیم.

رویا خجسته حال، یکی از مادران حاضر که همراه دختر سه ساله خود در این کارگاه شرکت کرده بود بیان داشت: در کارگاه قصه گویی توانستیم برقراری ارتباط با کودکان را بهتر بیاموزیم. چون آموزش دادن به بچه ها با قصه و شعر شروع می شود بنابراین در ارتباط با کودکان مثبت نگری و استفاده از اصطلاحات درست در این گونه کارگاه ها آموخته می شود. آموزش داستان نویسی، قصه گویی و شعر خوانی در این کارگاه موجب شد تا انتقال داستان به کودکان آسان تر شود و بتوانیم خودمان در زمینه ای که می خواهیم کودک را اموزش و پرورش دهیم.

وی ادامه داد: این کارگاه نشان داد که می توان آزادانه فکر خود را اجرا کرد و با آن زندگی کنیم. حضور کودک موجب برقراری بهتر ارتباطات اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس می شود.

مهین ریواز، مادری دیگری که از استان البرز در این کارگاه حضور داشت افزود: بنده علاقه زیادی به قصه گویی دارم و برای کودکان کانون پرورش فکری نیز قصه گویی می کنم و قصه های مختلف از آداب و رسوم کشور را به زبان های فارسی و آذری برای بچه ها می خوانم. در جشنواره نهاد کتابخانه ها نیز با هر دو زبان قصه گویی کردم. کارگاه قصه گویی موجب آمادگی فکری کودکان شده و اینکه چگونه بتوانند با بازی یادگیری داشته باشند و خلاقانه قصه گویی کنند. این کارگاه موجب افزایش اعتماد به نفس کودکان شده است.

ساینا کلهری، نوجوان ۱۲ ساله گفت: ارتباط صمیمی در کارگاه قصه گویی و نحوه اداره کارگاه توسط استاد در چگونگی یادگیری و آموزش قصه گویی بسیار کمک کننده بود. در این کارگاه با شیوه قصه گویی همراه با بازی و فن بیان داستان ها آشنا شدیم.

بيشتر
نسخه قابل چاپ