فهرست

اخبار شهرستان ها

به میزبانی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ورامین و کتابخانه شهید فتوحی شعار برگزار شد:

چهارمین کارگاه مجازی داستان کودک

به همت اداره کتابخانه های شهرستان ورامین و کتابخانه شهید فتوحی شعار چهارمین کارگاه مجازی داستان کودک با حضور رحیم مخدومی،مدرس کارگاه و علاقمندان به ادبیات کودک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران ؛ به همت اداره کتابخانه های شهرستان ورامین و کتابخانه شهید فتوحی شعار چهارمین کارگاه مجازی داستان کودک با حضور رحیم مخدومی ، مدرس کارگاه؛ محمدرضاکریمی، رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ورامین و علاقمندان به ادبیات کودک با خوانش دو داستان "من همانم من همانم "نوشته فریبا کلهر و داستان "من بی حوصله ام" نوشته برایان موزس ترجمه قاسم کریمی  و بررسی مبحث شخصیت پردازی و ویژگی های آن در این دو داستان به صورت کارگاهی برگزار شد.
مخدومی،مدرس کارگاه با بیان اینکه گام اول در شخصیت پردازی داستان کلیشه ای نبودن آن است گفت:شخصیت در داستان کودک و نوجوان باید فوق العاده و فراتر از یک شخص عادی و در عین حال دوست داشتنی باشد،شخصیت می تواند تجربه شخصی نویسنده یا اطرافیانش ،یا برگرفته از تماشای فیلم ، خواندن داستانی و یا حتی تلفیقی از شخصیت های اطرافش باشد مثلا شخصیت داستانی که قوی و شجاع هست ولی در عین حال وسواس تمیزی دارد، شخصیت را نویسنده می سازد و این شخصیت می تواند در عالم واقع وجود نداشته باشد ویا برگرفته از تعاریف دیگران باشد وهمه اینها بانک شخصیت نویسنده را تکمیل می کند.
وی در ادامه گفت : گام دوم پیدا کردن یک هدف برای شخصیت داستان است که این هدف می خواهد شخصیت را به مقصدی برساند.برای رسیدن به هدف باید موانعی سر راه شخصیت باشد که از دل داستان پدید می آید.
مخدومی گام سوم را  طرز بیان شخصیت برای مخاطب داستان عنوان کرد و گفت:در این نوع به صورت مستقیم یا طی یک عمل داستانی ،با رفتار یا با گفتار؟در داستان دنبال رفتار هستیم و این ویژگی ها و خصلت های رفتاری و شعارها را تبدیل به عمل می کنیم و این عمل ها باید با یکدیگر ارتباط منطقی داشته باشند.
مخدومی افزود: البته گفتگوها نیز یکی از راه های انتقال مفاهیم و اطلاعات داستان و کمک به پیشبرد عمل داستان است ؛جایی با توصیف داستان را پیش می بریم و جایی با گفتگو که این گفتگو می تواند بین دو شخصیت اصلی یا فرعی داستان شکل بگیرد. 

وی در پایان از شرکت کنندگان در کارگاه خواست هنگام نوشتن داستان برای شخصیت ها پرونده درست کنندکه شامل تعداد شخصیت داستان ،شخصیت های موثر و پیش برنده داستان،ویژگی های شخصیت داستان و هدف نهایی شخصیت داستان باشد.
نسخه قابل چاپ