فهرست

اخبار شهرستان ها

همزمان با ماه محرم و ایام شهادت سالار شهیدان امام حسین(ع) ویاران باوفایشان برگزارشد؛

نشست مجازی بررسی شبهات پیرامون وقایع عاشورا بامحوریت کتاب حماسه حسینی

همزمان با ماه محرم و ایام شهادت سالار شهیدان امام حسین(ع)، نشست مجازی بررسی شبهات پیرامون وقایع عاشورا بامحوریت کتاب حماسه حسینی دربسترفضای مجازی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، همزمان با ماه محرم و ایام شهادت سالار شهیدان امام حسین(ع) ویاران باوفایشان، به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس وباهمکاری قرارگاه فرهنگی نمازجمعه شهرستان قدس، حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم علیه السلام و کانون کتاب وکتابخوانی خدمت رضوی شهرستان قدس و به میزبانی کتابخانه مرکزی، نشست مجازی بررسی شبهات پیرامون وقایع عاشورا با محوریت کتاب حماسه حسینی اثر شهید مرتضی مطهری، باسخنرانی زهرا حقیری استاد حوزه ودانشگاه  و باحضور سیده فهیمه اطهری؛ رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس، غلامرضا آبکار؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قدس، زینب سلیمانپور؛ مدیرحوزه علمیه حضرت باقرالعلوم علیه السلام  وجمعی از علاقمندان دربسترفضای مجازی اسکای رووم برگزار شد.

زهرا حقیری مدرس حوزه ودانشگاه درابتدای برنامه بامعرفی کتاب حماسه حسینی اثر استاد شهید مرتضی مطهری گفت: حماسه حسینی، کتابی مشتمل بر سخنرانی‌ها و یادداشت‌های مرتضی مطهری درباره واقعه کربلا و به‌ویژه تحریف‌هایی که در نقل اخبار آن روی داده است.برای اینکه ماهیت قیام امام حسین علیه السلام بشناسیم باید حماسه ومشخصات آنرابشناسیم. حماسه درلغت به معنی صلابت و شدت، غیرت وشجاعت است. حماسه انواع مختلفی دارد مانند:شعر و نثر حماسی که سبب ایجاد روح جولان وهیجان و مقاومت در برابر عقیده و عمل است وشخص حماسی که ویژگی آن داشتن روحیه مقاومت و ایستادگی و عدالتخواهی است. ازدلایل حماسی بودن ماجرای کربلاتجلیل امام حسین علیه السلام  بدون غلو از یاران خود می باشدکه فرموند:لا اعلم اصحابا أوفی و لاخیرا مناصحابی:یعنی برتر ازاصحاب خود سراغ ندارم.

در ادامه زهرا حقیری بابیان اینکه واقعه کربلا دوچهره دارد گفت: واقعه کربلا دوچهره دارد، چهره سفید و نورانی ودیگری چهره ظلمانی و تاریکی دارد. دربحث مشخصات حماسه کربلا با دو بعد فردی وبعد اجتماعی مواجه هستیم؛ دربعد فردی قهرمان بودن شخص شهید، شهادت به معنای پیروزی و موفقیت و رستگاری ودر بعد اجتماعی تاثیرگذاری در اجتماع و جامعه انسانی، ایجاد روح خروش و غیرت درجامعه، به بار نشاندن ارزشهای انسانی در تمام جهان ذکرشده است.

وی افزود:ازدرسهای آموزنده واقعه عاشورا زنده کردن شخصیت اسلامی و روح حماسی مردم  که سبب احساس استغنا وبی نیازی وایجاد روحیه شهادت طلبی می شود و درس تحمل و بردباری است.

حقیری درباره انواع تحریفها به سه نوع تحریف اشاره کردوگفت:از انواع تحریفها، تحریف درعنوان موضوع است. تحریف موضوع اجتماعی به فردی مانند حادثه کربلاکه حادثه ای اجتماعی است ولی آنرا فردی و شخصی تبیین می کنند وتحریف دیگرکه بیان می شوداین است که قیام امام برای شهید شدن برای دستور خصوصی است که به شخص امام حسین داده شد؛ پس این شخص قابل پیروی نیست. تحریف در شکل حادثه(تحریف لفظی) مانند اشاره به  تشنگی امام حسین در بین خطابه حضرت علی (ع)، در مورد کوفه رفتن امام با محملهایی آذین بسته، حضور لیلا مادر حضرت علی اکبر در کربلا و نذر او برای سلامت فرزند، کاشت ریحان از کربلا تا مدینه، حجله عروسی قاسم ۱۳ سال و آرزوی امام.

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد:تحریفات معنوی در واقع تغییردرانگیزه ها واهداف است مانند ذکرمواردی همچون آرزوی قاسم بن الحسن، به دامادی، آرزوی امام حسین علیه السلام به داماد او، دستور امام در بزنگاه رزم وجهاد، آماده کردن  تجهیزات عقد دخترش با قاسم پسر ۱۳ ساله وبیان هدف از مجالس عزاداری را تسلی خاطر حضرت فاطمه زهرا(س) مطرح می کنند.

وی در پایان سخنانش گفت:از مجموع بیانات، می توان گفت که حادثه عاشورا مانند پدیده های طبیعی، تک ماهیتی نیست، بلکه از حیث هدف و جهت اصلاح گرایانه و احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر، ماهیتی انقلابی، مجاهدانه و آغازگر دارد، از حیث امتناع حضرت از بیعت با یزید و امتناع از صحه گذاشتن بر یک امر نامشروع، ماهیتی مدافعه گرایانه و از حیث قبول دعوت مردم کوفه، ماهیتی تعاونی و مردمی دارد. از این رو اگر فقط بر یک بعد از ماهیت این حادثه درس آموز بشریت متمرکز شویم، نه تنها دوباره تحریفی معنوی در مورد این حادثه رخ می دهد، که احجاف و جنایتی در حق این واقعه خواهد بود.

نسخه قابل چاپ