اخبار شهرستان‌ها
1400/4/28 دوشنبه
با حضور نویسنده اثر انجام شد:
نشست مجازی نقد و بررسی کتاب « اوراد نیمروز» در شهرستان پاکدشت
به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پاکدشت و با حضور منصور علیمرادی نویسنده اثر ؛ نشست نقد و بررسی کتاب «اوراد نیمروز» در فضای مجازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ نشست نقد و بررسی کتاب « اوراد نیمروز» در شهرستان پاکدشت به صورت مجازی با حضور منصور علیمرادی نویسنده و پژوهشگر فرهنگ کرمان، فرحناز علیزاده منتقد، محمد کارخانه رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پاکدشت، کتابداران، کتابخوانان، فعالان فرهنگی و اعضای کتابخانه های عمومی برگزار شد.
در ابتدای نشست کلیپ معرفی نویسنده پخش و حاضران با فعالیت های فرهنگی منصور علیمرادی آشنا شدند. سپس جمعی از مخاطبان که کتاب «اوراد نیمروز» را مطالعه کرده بودند، به نقد کتاب و بیان نظرات خود پیرامون عناصر داستان در این کتاب پرداختند.
فرحناز علیزاده منتقد نشست در بیان نقاط مثبت کتاب اظهار داشت: از محاسن این کتاب توصیف های عالی صحنه ها، فضا سازی خوب، مقوله همذات پنداری موفق خواننده و لمس کویر در داستان توسط اوست؛ یکی دیگر از نقاط قوت کتاب تمرکز بر روی زبان شخصیت هاست. نویسنده برای هر یک از شخصیت ها زبان خاصی در نظر می گیرد که خواننده حتی اگر نتواند چهره واقعی شخصیت ها را هم ببیند، می تواند آن ها را از زبان خاصشان تشخیص دهد. همچنین نثر قوی از ویژگی های شاخص این رمان است.
منتقد نشست درباره قدرت تخیل نویسنده در این داستان گفت: تخیل ناب نویسنده ما را با لحظه های بکری روبرو می کند. شکستن ساختارهای قبلی ذهنی خواننده در خصوص یکسری از فلسفه ها در این رمان به چشم می خورد، مثل روز تولدی که به جای خنده با گریه همراه است، درخت اناری که با ریشه هایش در هوا معلق است، میوه عجیبی که با آن ناهار می پزند، هجوم پرنده ها، دیدار مار و تارزن و دختری که حتی می تواند نیروی باد را کنترل کند. اینکه نویسنده علاوه بر تجربه زیسته اش در کویر، با خلاقیتش توانسته است خیلی از نکات زیبا را به کویر اضافه کند، جای قدردانی دارد.
با توجه به حضور برخی از نویسندگان نوقلم در اتاق مجازی اداره کتابخانه های عمومی پاکدشت در زمان نقد کتاب اوراد نیمروز، فرحناز علیزاده نکاتی را به عنوان پیشنهاد در نگارش داستان به نویسندگان نوقلم مطرح کرد و گفت: نویسنده باید در ابتدای داستان زمینه های لازم را برای تغییرات فکری شخصیت به وجود بیاورد تا خواننده قبل از تغییر فکری شخصیت ها، متوجه زمینه های این تغییرات بشود. در واقع اول باید روی پس زمینه کار شود، بعد پیش زمینه ها آورده شوند.
علیزاده با بیان اینکه شخصاً پایان بندی داستان را دوست داشته است، افزود:  از نقاط قوت داستان «اوراد نیمروز»، پایان بندی خوب آن است. داستان به صورت کلیشه ای تمام نمی شود و پایان برای خواننده غافلگیر کننده است. فکر می کنم پایان داستان علاوه بر اینکه بسیار جالب است، برای اغلب خواننده ها هم قابل پیش بینی نباشد. از این بابت هم باید به نویسنده تبریک گفت.
سپس منصور علیمرادی نویسنده کتاب «اوراد نیمروز» ضمن تشکر از برپایی جلسه نقد و استقبال خوب مخاطبان از این کتاب گفت: سعی کرده ام یک اثر اندیشه ورزانه در مورد تحولات تاریخی کشورم بنویسم، آن هم ادبیات به معنای واقعی و خلاقانه. بنابراین هر سطری که در این کتاب وجود دارد، حتما کارکردهای مهمی هم دارد. من روی همه سطرهای این کتاب فکر کرده ام، گاهی روزها، هفته ها و حتی ماه ها.
وی افزود:در خلق این اثر دقت زیادی کرده ام و حتی در هر پاراگرافش تلاش کرده ام که ارتباطات بینامتنی و ارجاعات به تاریخ، اسطوره ها و متون دیگر حفظ شود. هر موردی به چند حوزه ارجاع دارد. داستان ساحت بداعت است، چه در فرم و اجرا و چه در زبان و شخصیت. داستان باید فراروی کند و دنیای خودش را بسازد. من کوشیده ام تا این موارد را در «اوراد نیمروز» نشان بدهم.
نویسنده و پژوهشگر کرمانی درباره وقوع داستان در دل کویر اظهار داشت: کویر پهنه فرهنگی تاریخ ایران و بخش مهمی از سرزمین ماست. کتاب «اوراد نیمروز» یک رمان اقلیمی نیست، بلکه کویر برای من، ابزاری جهت ساختن داستانم بوده است و فکر می کنم قبل از هرچیز از منظر اسطوره شناختی باید با این متن مواجه شد.
علیمرادی در خصوص تنوع زبانی و اسطوره مدارانه بودن کتاب «اوراد نیمروز» گفت: خواننده در بدو ورود، با زبانی مواجه می شود که فقط مخصوص ساکنان کویر است و پی می برد که این قوم تنوع زبانی زیاد و منشور زبانی دارند‌. همچنین خواننده با شهر صد دروازه مواجه می شود که این همانندی با اسطوره های هلنی و مصری، موجودیت مکانی کَلوت ها را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: در تقابل و دیدار با کَلوت، خواننده متوجه می شود که با یک رمان اسطوره مدارانه روبرو است که حتما حرف خاصی برای گفتن دارد. فصل های کتاب هم تقابل دوتایی دارند تا برای خواننده جذاب باشند‌. حتی در پاراگراف ها هم این تقابل دیده می شود. اگر موردی در یک پاراگراف به کار برده شده است، نمونه دومش در جای دیگر رمان وجود دارد.
منصور علیمرادی با شرح اینکه کتاب«اوراد نیمروز» دارای ساختار موزائیکی است بیان داشت: در این داستان همه چیز مثل پازل چیده شده است؛ مثلا نمایش، دیالوگ های راننده . همه این موزائیک ها در کنار هم قرار گرفته اند تا فرم رمان ساخته شود. ضمن اینکه کویر نماینده پهنه تمدنی و فرهنگی آسیای غربی است، از بین النهرین گرفته تا شهر سوخته. من صدها بار متون مربوط به این ناحیه را خواندم تا در نهایت توانستم به متنی برسم که ساختار زبانی اش، بیان کننده کیفیت تمدنی اش باشد.
گفتنی است منصور علیمرادی در پایان این نشست، از نقد اثر خود توسط کتاب دوستان حاضر، اظهار خرسندی نمود و اضافه کرد: نقد کردن کتاب، در واقع لطف به نویسنده است.
در این نشست که با اجرای سیده مریم حسینی مسئول کتابخانه عمومی پروین اعتصامی برگزار شد، صالح سلگی، مژگان آرام والا، مریم خداقلیزاده، زهرا ابراهیمی و زهرا بادامه به گفت و گو با نویسنده و بیان نظرات خود درباره کتاب «اوراد نیمروز» پرداختند.
تمام حقوق سایت محفوظ و متعلق به سازمان نهاد کتابخانه ها می باشد.