امروز كتابخوانى و علم‏ آموزى، نه تنها يك وظيفه ‏ى ملى، كه يك واجب دينى است؛ «مقام معظم رهبری»
متون عمومي

 
متون عمومي
متون عمومي


























با حضور دکتر مهدی مناف زاده و جمعی از علاقه مندان به مسائل روانشناسی؛ کتاب «تئوری انتخاب برای والدین و نوجوانان» در کتابخانه پیروزی معرفی شد دکتر مهدی مناف زاده معتقد است عادت های مخرب قدیمی در ذهن ما کمین کردند و هر لحظه آماده اند خودشان را نشان دهند بنابراین برای به کارگیری تئوری انتخاب ؛ لازم است کمی آنها را به عقب برانیم.

به گزارش روابط عمومی ادارۀ کل کتابخانه های عمومی استان تهران، سی و پنجمین نشست پایگاه نقد کتاب کتابخانه عمومی پیروزی با حضور دکتر مهدی مناف زاده استاد روانشناسی و جمع کثیری از علاقه مندان به کتابخوانی به معرفی کتاب «تئوری انتخاب برای والدین و نوجوانان» نوشته دکتر ویلیام گلسر و ترجمه دکتر علی صاحبی پرداخت.

در ابتدا دکتر مناف زاده کارتهایی که به «کارت خرسها» معروف است را میان مخاطبین توزیع کرد و از آنان خواست احساس خود را نسبت به مطالب کتاب «تئوری انتخاب برای والدین و نوجوانان» که بر اساس شکل خرسها که هر کدام نماینده احساسات مختلف بودند را بیان کنند سپس با اشاره به دکتر ویلیام گلسر نویسنده کتاب گفت: او روانپزشک پیشرو و مشهور امریکایی است که به خاطر ابداع رویکرد واقعیت درمانی در عرصه روان پزشکی معروف شد و تاکنون بیش از 20کتاب منتشرکرده است. او از سال 1967 موسسه واقعیت درمانی را تاسیس کرد که بعدها با نام موسسه ویلیام گلسر، آموزش تئوری انتخاب و واقعیت درمانی را به علاقه مندان ارائه داده است و تا به امروز بیش از 80 هزار نفر در سراسر دنیا در این موسسه حضور داشتند. این روانپزشک در سال 2013 درگذشت.

وی با بیان اینکه این کتاب، تئوری روانشناسی را توضیح می دهد لذا باید علم روانشناسی را بخوبی بدانیم به معنای روانشناسی اشاره کرد و گفت: عالمان علم روانشناسی معتقدند مطالعه علمی رفتار انسان که قابل مشاهده باشد روانشناسی نام دارد. روانشناسی زمانی می تواند مفید باشد که قابلیت تجربه علمی ؛ مشاهده و آزمایش را داشته باشد چرا که روانشناسی می تواند به ما کمک کند تا به خودشناسی برسیم.

این روانشناس ادامه داد: کتاب تئوری انتخاب توضیح می دهد که تمامی اعمال و اقداماتی را که از ما سرمیزند خومان انتخاب می کنیم به این معنی که هرکس می تواند افکار خود و اقدامات و فعالیت هایی را که بر اساس آن افکار انجام می دهد همواره مدیریت و کنترل کند. در رابطه با دیگران وقتی از زور و اجبار استفاده می کنیم فقط می توانیم به طور موقت فعالیت های آنها را کنترل کنیم و لی هرگز نمی توانیم افکار آنان را تحت کنترل در آوریم.

دکتر مناف زاده تصریح کرد: اگر شما این نظر ساده و قدرتمند را بپذیرید که همه رفتارها و اقدامات ما براساس انتخاب خودمان است در حقیقت مبانی تئوری انتخاب را آموخته اید.

وی با بیان اینکه اگر شما همان طور که والدینتان با شما رفتار کردند با فرزندتان رفتار کنید هیچ تغییر نخواهید کرد گفت: آموزه اصلی تئوری انتخاب این است که مشکلی که با آن روبرو هستید یک سوال ساده با دو گزینه درست یا غلط نیست.

این استاد روانشناسی خاطر نشان کرد: وقتی فرزند نوجوان شما می فهمد شما می توانید انعطاف پذیر باشید به اهمیت داشتن روابط خوب با شما و اینکه شما هم خواستار رابطه خوب با او هستید پی می برد.

به گفته وی، ما باید یاد بگیریم که به خواسته های دیگران احترام بگذاریم حتی اگر موافق آنان نباشیم زیرا در این حالت هست که از درگیری با نوجوانمان در خصوص مسائلی که با هم تفاهم نداریم جلوگیری می کنیم.

وی تاکید کرد: بایستی متوجه باشیم که عادت های مخرب قدیمی در ذهن ما کمین کرده اند و هر لحظه آماده اند خودشان را نشان دهند بنابراین برای به کارگیری تئوری انتخاب؛ لازم است کمی آنها را به عقب برانیم.

دکتر مناف زاده با اشاره به روانشناسی کنترل بیرونی گفت: کنترل بیرونی رفتاری است که شخص برای حل مشکلات خود با دیگران از آن به عنوان ابزاری مهم استفاده می کند در حالیکه کسانی که از این روش استفاده می کند تمام تلاششان این است که دیگران را تغییر دهند و به ندرت برای تغییر دادن خودشان تلاش می کنند.

وی به هفت عادت مخرب کنترل بیرونی که باعث تخریب روابط می شود اشاره کرد و از انتقاد کردن، سرزنش کردن، شکوه کردن، نق نق کردن، تهدید کردن، تنبیه کردن و باج دادن به عنوان این هفت عادت مخرب نام برد.

این استاد روانشناسی اضافه کرد: در این کتاب آمده است که به جای هفت عادت مخرب، هفت عادت جدید از قبیل توجه نشان دادن، اعتماد کردن، گوش کردن، حمایت کردن، مذاکره و گفتگو کردن به هنگام بروز اختلاف، دوستی کردن و تشویق کردن استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: هر رفتاری که انتخاب می کنیم و باعث به وجود آمدن احساس خوب در ما  می شود یا هر رفتاری که باعث احساس بد در ما می شود برگرفته از 5 حس نهفته در ساختار ژنتیکی ما از جمله بقا، عشق و احساس تعلق، قدرت، آزادی و تفریح است. این درحالی است که این 5 نیاز بر روی ما تاثیرگذار است اما اندازه این نیازها در آدم ها متفاوت است و خودمان هم می توانیم این 5 نیاز را اولویت بندی کنیم.

او به 4 سوال اساسی گلسر از مخاطبین خود اشاره کرد و گفت: سوالهای «تو چه می خواهی ؟»، «شما برای خواسته خود چکار کردید؟»، «آیا کارهایی که برای خواسته خود کردید نتیجه داده است؟» و «طرح و برنامه شما برای تغییر رفتارها برای رسیدن به خواسته خودتان چیست؟» 4 سوالی است که می تواند نگاه ما را به درونیات شخص مقابل تسریع ببخشد. 

وی همچنین در طول این برنامه به ارائه دو «کاربرگ» بین حاضرین پرداخت که یکی از آنان «درخت زندگی» نام داشت که از مخاطبین خواسته شده بود نام 5 چیزی را که از انجام دادن آن لذت می برند؛ 5 موردی که در زندگی آنان اهمیت داشته؛ چه چیزهایی را برای اینکه سالم و سلامت باشند انجام می دهند، نام بردن از چند مواردی که در آن موفق هستند و تصمیم ها و انتخاب هایی را که داشتند را قید کنند و کار برگ دیگر، قید شدن 16 مورد رفتارهای انسانی مثل پیروی کردن از قوانین، تصمیمات دیگران، تغییر دادن گذشته و غیره بود که مخاطب می بایست یکی از دو ستون «کنترل» و «نفوذ» را برای هر کدام از رفتارها مشخص نماید.

در پایان گل خاتون یزدانی مسئول کتابخانه عمومی پیروزی از دکتر مهدی مناف زاده به دلیل حضورش در این نشست تقدیر کرد.

منبع: TEHRAN
بيشتر
نسخه قابل چاپ