امروز كتابخوانى و علم‏ آموزى، نه تنها يك وظيفه ‏ى ملى، كه يك واجب دينى است؛ «مقام معظم رهبری»
متون عمومي

 
متون عمومي
متون عمومي

























با حضور جمعی از علاقه مندان کتاب در کتابخانه بسیج ؛ کتاب « قهرمانی به نام آستر بدرقه» با حضور نویسنده اثر نقد و بررسی شد جلسۀ نقد و بررسی کتاب « قهرمانی به نام آستر بدرقه» با حضور لیلا کفاش زاده نویسندۀ اثر و مهدی خطیبی منتقد ادبی در کتابخانۀ عمومی بسیج شهر تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ادارۀ کل کتابخانه های عمومی استان تهران،جلسۀ نقد و بررسی کتاب «قهرمانی به نام آستر بدرقه» با حضور لیلا کفاش زاده نویسندۀ اثر و مهدی خطیبی منتقد ادبی و جمع کثیری از علاقه مندان به حوزۀ کتاب و کتابخوانی در کتابخانۀ عمومی بسیج شهر تهران برگزار شد.
این برنامه که به همت خدیجه صحرایی مسئول کتابخانۀ بسیج  و تعدادی از کتابداران  و با اجرای الهه تاجیک برگزار شد، ابتدا مجری در معرفی کتاب گفت: موضوع این کتاب درموردِ صحافی سنتی است و نویسنده برای اینکه صحافی را روانتر و ساده تر برای مخاطبان کودک و نوجوان بیان کند دست به قلم شده است.  این کتاب اگرچه چند ماهی بیشتر نیست که به چاپ رسیده است، اما آن زمان که هنوز به چاپ نرسیده بود از میان 203 قصه، جایزۀ دومین قصۀ برتر استان تهران را کسب کرد.

لیلا کفاش زاده نویسندۀ اثر نیز با بیان اینکه خوشحالم که در جمع گروهی از کتابخوانان حضور دارم گفت: البته من نویسنده نیستم و بیشتر کارشناس و پژوهشگر فرهنگی هستم و چون معلم خوبی داشتم که هر روز برای ما قصه میخواند تلاش او باعث شد تا من به خواندن و حتی نوشتن تشویق شوم.

به گفتۀ او که خود را عضو پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری میداند، سعی کرده است، بچه ها را با آثار تاریخی و میراث فرهنگی آشنا کند و به همین منظور کتاب قهرمانی به نام آستر بدرقه را نوشته است.

مهدی خطیبی نویسنده و منتقد ادبی این برنامه هم با اشاره به دشواریهای فرایند تبدیل نوشته به کتاب افزود: زمانی که فرمهای چاپی به دست صحاف میرسد او تازه طی فرایندی سخت و زمانبر آن فرمها را تبدیل به کتاب می کند که البته شکل سنتی آن بسیار سختتر است و موضوع کتاب «قهرمانی به نام آستر بدرقه» نیز در همین راستاست.

وی ادامه داد: نخستین مسئله ای که باید به آن پرداخت، عنوان کتاب است که دو کلیدواژه روی جلد آن خودنمایی میکند که بازتابدهندۀ موضوع و ساختار این کتاب است. نخست آستر بدرقه است که نقش حیاتی دارد و نشانهای است که دلالت میکند به موضوع کتاب و کلیدواژۀ دوم، قهرمان است که شمایی از ساختار را نشان میدهد..

مهدی خطیبی تصریح کرد:نویسنده براساس ساختی قصوی به روایت یکی از فنون یا هنرهای صنت چاپ پرداخته است که جایی در گذشته ها ندارد، چون هنریست که از زمان گوتنبرگ فراگیر شده است. نویسنده فقط از ساختار قصه برای این روایت استفاده کرده است.

این نویسنده و منتقد ادبی، یکی از ویژگیهای خوب این کتاب را انسجام عناصر همساز ذکر کرد و یادآور شد: تمام  کنشها و حتی انتخاب عناصر طبیعی در یک وحدت انداموار سامان میگیرد و همگی با توجه به رویکردی که به خیر و شر دارند در ارتباطی متشکل هستند. ضمن آنکه ویژگی اصلی قصه ها، تقدیرگرایی و جبر طبیعی هم به دلیل خاصیت دوگانی خیر و شر در این روایت پررنگ است.

وی دربخش دیگری از نقد خود گفت: از دیگر ویژگیهای این متن میتوان به نشانه های جنسیت پذیر هم اشاره کرد. زنانه نویسیها و مادرانه های این قصه دلالت بر جنسیت پذیر بودن آن می کند.

این منتقد از دیگر ویژگیهای ساخت قصوی را وجود تیپ به جای شخصیت، کنش پذیری و حادثه محوری، به کار گیری جادو و دور بودن از اصل علت و معلولی، ساخت خطی، تقدیرگرایی و جبر طبیعی برشمرد.

این منتقد خاطر نشان کرد: نویسنده در قالب قصه کوشیده است تا گذشته از آشنایی خواننده  با ساختار یک کتاب از عنوان و نیم عنوان گرفته تا فهرست و دیباچه و پایان؛ خواننده را با مراحل صحافی سنتی نیز آشنا کند و از همین رهگذر یکی دیگر از ویژگیهای ساخت قصوی نمایان میشود و آن نقش تعلیمی و آموزشی آن است.

او مهمترین ضعف کتاب را ویرایش (فاصله گذاری، نظام سجاوندی و ضعف در ساختار نحوی برخی جمله ها) و همچنین زبان روایت دانست. به عقیدۀ این منتقد، دایرۀ واژگانی این روایت برای گروه کودک ثقیل و سخت است.

نویسنده در بخش دیگری از این برنامه، قسمتی از کتاب را قرائت کرد و بچه های حاضر در جلسه که با هماهنگی مجری از پیش قسمتهای کوتاهی را به صورت نمایشی تمرین کرده بودند برای حاضران اجرا کردند که مورد تشویق حضار قرار گرفت.

 در ادامه، کفاش زاده، نویسنده اثر، با بیان اینکه من قصه های کهن را خیلی دوست دارم اما در ایران قصه ها طبقه بندی و رده بندی نمیشود، به عناوینی که در شماره صفحات این کتاب مثل سیزده خوش شانس اشاره کرد و گفت:  من سعی کردم برای صفحات  یک تا هیجده این کتاب، از صفات کودک استفاده کنم و از شمارۀ 20 به بعد هم اصطلاحات صفحه آرایی و صحافی را قید کردم و البته در انتهای کتاب نیز  واژه نامهای وجود دارد تا این شماره گذاریها معنا شوند.

وی در پاسخ به سوال منتقد که گفت ویرایش خاصه فاصله گذاریهای متن آشفته است گفت: من برای چاپ این کتاب چند سالی در صف انتظار بودم و وقتی هم که نوبت من رسید وضعیت مالی خوب نبود بنابراین اصلاً این کتاب صفحه آرایی و ویراستاری نشده است و حتی یکی از دوستانم به نام نرگس تمیزگران به صورت رایگان تصویرگری آن را برعهده  گرفت.

نویسنده در پاسخ به سؤال یکی از بچه های حاضر در جلسه که پرسید چرا آستر بدرقه، یک دختر است گفت: آستر معمولا دارای زیبایی و رنگآمیزی زیادی است و همین امر آن را زنانه جلوه میدهد و به همین دلیل من تیپ زن را برای آن انتخاب کردم. همچنین شیرازه به مادربزرگ تشبیه شده است تا با توجه به کهنسالی و تجربه ای که دارد از گسستگی جلوگیری کند.

یکی دیگر از بچه ها پرسید چرا این کتاب را به صورت طنز ننوشتید؟ و کفاش زاده اظهار داشت: استادی به ما توصیه میکرد که برای نوشتن ببینید که طبع و درون شما به کدام سمت است و با همان شیوه بنویسید. من استعدادی در طنز ندارم و با توجه به تمایلی که دارم ژانر عاشقانه را برای نگارش این کتاب انتخاب کردم.

این مراسم با امضای نویسنده بر تک تک کتابهای حاضر در دست بچه ها به اتمام رسید.

منبع: tehran
نسخه قابل چاپ
بيشتر