امروز كتابخوانى و علم‏ آموزى، نه تنها يك وظيفه ‏ى ملى، كه يك واجب دينى است؛ «مقام معظم رهبری»
متون عمومي

متون عمومي
متون عمومي























برگزاری کلاس آموزشی خدمات مشاوره خوانندگان در کتابخانه مرکزی شهرستان قدس به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس و با همکاری انجمن ارتقاء کتابخانه های عمومی، کلاس آموزشی خدمات مشاوره خوانندگان در کتابخانه های عمومی (ویژه کتابداران) در کتابخانه مرکزی شهرستان قدس شهرستان قدس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس و با همکاری انجمن ارتقاء کتابخانه های عمومی، کارگاه آموزشی "خدمات مشاوره خوانندگان در کتابخانه های عمومی (ویژه کتابداران) با حضور سیده فهیمه اطهری رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس، فیروزه یارمحمدی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ملارد، کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان های قدس و ملارد توسط سکینه قاسم پور دانشجوی دکترای علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه الزهرا(س) در کتابخانه مرکزی شهرستان قدس برگزار شد.

در این کارگاه به مباحث نیاز اطلاعاتی خوانندگان و اهمیت مشاوره خوانندگان با محوریت ادبیات داستانی پرداخته شد.

 سکینه قاسم پور در تعریف و تاریخچه خدمات مشاوره خوانندگان گفت: خدمات مشاوره خوانندگان علم ایجاد ارتباط میان خواننده و خواندنی ها، هنر حرف زدن درباره کتابهایی که نخوانده اید، کمک به خواننده برای یافتن بهترین و لذتبخش ترین خواندنی از طریق ارتباط میان علایق، نیازها و توانایی های او با ویژگیهای خواندنیهاست.

وی افزود: تاریخچه خدمات مشاوره به چند دوره تقسیم می شود: اواخر دهه 1800 تا 1920 ايجاد رسمي مشاوره خوانندگان، دهه 1920 آغاز خدمات ساختاريافته در كتابخانه‌هاي عمومي آمريكا، دهه 1920 تا 1930 توسعه مشاوره خوانندگان در محافل دانشگاهي، جنگ جهاني دوم كاهش كلي اوقات فراغت و متعاقبا كاهش درخواست خدمات مشاوره خوانندگان، اواخر دهه 1980 احیای دوباره با تاکید بيشتر روي اوقات فراغت سرگرمي و تفريح.

قاسم پور در تعریف ادبیات داستانی گفت: ادبيات داستاني(Fiction)بر آثار منثوري دلالت دارد كه از ماهيت تخيلي برخوردار باشد، غالباً به قصه، داستان كوتاه، رمان و انواع وابسته به آن ها " ادبيات داستاني" مي گويند؛ بنابراين، اين اصطلاح ادبي، نمايش نامه ي منظوم و حماسه و تراژدي و كمدي را دربر نمي گيرد، يعني به منظومه هاي غنايي و بزمي نظير خسرو و شيرين نظامي و شاهنامه فردوسي، ادبيات داستاني نمي گويند. اين آثار در حيطه ي ادبيات (Literature) به معناي خاص آن قرار مي گيرد.

وی افزود: ادبيات داستاني فقط معرف آثار داستاني منثور است؛ عناصر داستان عبارتند از: طرح داستان یا پیرنگ- شخصیت- زاویه دید- زمینه یا صحنه-گفتگو-لحن-فضاوجو.

وی درباره ویژگی های کتابدار مشاور خوانندگان گفت: کتابدار مشاور خوانندگان باید با ماهیت کشش و ویژگی های داستان های ادبی آشنا باشد، قادر به برقراری ارتباط با خواننده و انجام مصاحبه باشد، منابع را بشناسد و بتواند بین آن ها ارتباط برقرار کرده و پیشنهاد مناسب ارائه دهد، کتابدار با بصیرت، آشنا با منابع و دارای قدرت قیاسی قوی، حلقه اتصال خواننده با منابع است.

قاسم پور موفقیت مشاوره خوانندگان را در فکر کردن و شناسایی ابزار کشش بیان کرد گفت: مشاوره خوانندگان باید کشش های کتاب را شناسایی کند، کتاب را با عناوین و نویسندگانی که کشش های مشابهی دارند گروه بندی کند، نویسندگان و عناوین مناسب در هر گروه را شناسایی کند و به پرسش های، چه چیزی این کتاب را به یک خواندنی خوب تبدیل کرده است؟ چه چیزی کشش های آن را محدود می کند؟ کتابهای شبیه به آن کدامند؟ نویسنده چه اشتراکاتی با دیگر نویسندگان در این گروه دارد؟ نویسنده چه تفاوت هایی با دیگر نویسندگان در این گروه دارد؟ پاسخگو باشد.

قاسم پور به کتابداران پیشنهاد داد: از تجربه ها و تخصص سایر کارکنان استفاده کنید. یاد بگیرید که چگونه یک کتاب را بصورت خلاصه توصیف کنید و در نهایت از خواننده بازخورد بخواهید.

وی در پایان به معرفی جدیدترین و مناسب ترین سایتهای مرتبط با مشاوره خوانندگان پرداخت.

بيشتر
نسخه قابل چاپ